Arbejder for bestyrelser

3 ting der giver ro på boligafgiften i 2016

3 ting der giver ro på boligafgiften i 2016

By on 18 nov, 2015 | 3 comments

74% af de danske andelsforeninger kører med et underskud på 12,5%, og en ret stor del af andelshaverne tænker ikke over hvad det betyder før boligafgiften stiger.

Uvisheden fra år til år, og overraskelserne 14 dage før generalforsamlingen er unødvendige. Det kræver ikke en krystalkugle at slippe for et pludseligt underskud, men det kræver en ny måde at styre foreningernes økonomi. Budgetlægning og opfølgning skal gøres meget enklere end det bliver i dag. Der er tre store fejl i den måde foreningernes økonomi bliver styret i dag:

1. Budgetlægning sker for sent – langt de fleste foreninger, lægger budget for det nye år samtidig med at de gennemgår regnskabet for det gamle. Det betyder at de første 4-5 måneder styres i blinde.

2. Budgetlægning sker med automatisk fremskrivning af udgifter – Den nemme måde at lægge budgetter på, er ved at gange alt med en 1-3%, men det er en dyr løsning. Den gode købmand forhandler med leverandørerne, og betaler kun de nødvendige prisstigninger – der er stor forskel på de to budgetmetoder.

3. Budgetopfølgning sker sporadisk og ukritisk. Ifølge garvede økonomistyringsfolk koster det minimum 5-10% til det de kalder slendrian, at lade være med at styre økonomien måned for måned.

Bedre budgettering og strammere økonomistyring giver bedre økonomi lyder som et mantra der kunne komme fra Christiansborg. Flere af partierne roder med det samme problem, og statskassen er heller ikke helt fri for huller, så det kunne lyde som et utopisk mål, men det er det ikke. Det kræver en ny måde at gøre tingene på, og måske lidt startværktøjer. Et godt excelark, der passer til de data i kan trække ud af jeres, eller jeres administrators økonomisystem.

Desværre er det for de fleste bestyrelser nødvendigt at gøre det selv. Har prøvet at købe servicen af vores administrator, og det ville de ikke. Siden har jeg fundet ud af, at der er gode grunde til at holde både adminsitrator og revisor fra denne type opgave – de er vant til at kigge bagud, og bestyrelsens opgave er også at kigge fremad. Desuden giver stærkere budgettering gode argumenter for at udfordre leverandørerne på prisen, og det giver god mening, at administrator eller revisor ikke har lyst til at skyde sig selv i foden.

Er ved at ændre vores egen budgetteringsmetode, og skal nok offentliggøre vores erfaringer med dem, efterhånden som det sker. Hvis du ikke kan vente, er du velkommen til at kontakte mig.

    3 Comments

  1. Ville lige hører om det går godt på den måde?

    Vi selv har sat 250.000kr af til vedligeholdes.
    Og dem planlægger vi ud fra de ønsker vi har. Også skal vi se hvad skal vi have i år og hvad næste år.
    Har du fundet en smartere måde?

    Frank

    17. november 2016

  2. Har kun fået lov til at køre den fulde pakke i min egen forening. Det var en større omgang end jeg troede.

    Budgetlægningen kører vi udenom administrator, og det har hjulpet en hel del. Efter vi har overtaget den del, er det blevet meget mere præcist.

    Vi havde sat 60.000 af til forhandle med leverandører, og regnede med at spare 200.000 (de store leverandører), men blev lagt ned af andre projekter. På onsdag skal jeg på generalforsamlingen beklage, at vi ikke har fået det gjort endnu :/

    Vi havde sat 1 million af til et større projekt, der af forskelllige årsager blev udskudt, og nu har vi et overskud på 1 million, men det er jo ikke just noget at prale af. Vores udfordringer som bestyrelser er, at vi skal bruge det der er nødvendigt. Hvis I kommer til at klatte 50.000 væk på noget der ikke er vedligehold, vil I kunne skære 50.000 væk fra vedligehold, og vupti så er andelshaverne glade fordi regnskabet balancerer, men i virkeligheden har I bare lånt 50.000 af fremtidig vedligehold. Det er de situationer vi kan undgå med strammere økonomistyring.

    Jeg er ved at lave nogle grafiske præsentationer af månedsøkonomistyring, der kan hjælpe bestyrelsesmedlemmer, der ikke har så let ved ta,l til at få overblik over den løbende økonomi. Sig til hvis jeg skal sende dem til dig eller skriv dig på nyhedsbrevet.

    Karsten

    17. november 2016

    • Hej Karsten
      Det må du meget gerne sende.
      Hilsen frank

      Frank

      20. maj 2017

Post a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *